Gesprek

07/09/2019
TENT

Un–Making Image 9: The Authentic Bedouin, Sedentarized Sonics


The Authentic Bedouin onderzoekt de invloed van Black September (1970) op de vorming van het nationale imago van Jordanië en de effecten die dit kan hebben gehad op zijn culturele productie, met name de muziekindustrie. Het volgen van de verschuivingen in de muziek en programma’s uitgezonden door de Jordaanse radio sinds 1959, onderzoekt het project hoe de bedoeïenengemeenschap sedentariseerde en geleidelijk vorm kreeg in het beeld en de stem van de natie. Dit omvatte het herschrijven van liedjes en het componeren van muziek met een bedoeïenen smaak, als een manier om een ​​gedeelde geschiedenis en erfgoed uit te vinden.

Vroege pogingen om Bedoeïenenmuziek via de Jordaanse radio te populariseren waren niet succesvol en konden niet concurreren met muziek uit andere delen van de Arabische wereld. Dit was vooral omdat bedoeïenen idiomatische uitdrukkingen en dialectspecifieke woorden niet werden begrepen door de stedelingen en geen coherent nationaal beeld konden produceren. In 1970 werd ‘een semi-verwesterd muzikaal genre’ uitgevonden en werden teksten gezongen in een stedelijk accent, maar met specifieke bedoeïenenuitspraken om een ​​authentiek geluid te produceren.

Inas presenteert audio- en beeldmateriaal verzameld uit verschillende bronnen, waaronder de archieven van de Jordanian Broadcasting Service in Amman. Ze presenteert ook korte fragmenten van muziekvideo’s en films met in de hoofdrol Samira Tawfiq, een Libanese zangeres die bekend werd nadat hij was aangenomen en getraind door de Jordaanse radio om te zingen en op te treden met een bedoeïenen dialect.

Het gesprek zal ons uitnodigen om het strategisch gebruik van de radio als een distributeur, organisator en verdeler van de Arabische wereld te overwegen.
Hoe vertalen deze frequenties zich in beelden van kracht en controle over het landschap?

Toegang vrij.
Taal: Engels