Foto: María Sosa, Ejercicio de curación 1, formas de estar en el mundo, 2020, video installation, courtesy of the artist.

tentoonstelling

21/08/2021 — 31/10/2021
A Tale of a Tub

The Brain Mixologist

A Tale of A Tub presenteert het tentoonstellingsvoorstel The Brain Mixologist van curator Eva Posas wat de uitkomst is van hun tweede Open Oproep voor Tentoonstellingsvoorstellen. De tentoonstelling opent op zaterdag 21 augustus 2021 en is te bezichtigen tot en met zondag 31 oktober.

wears her
vibrating
casque in the
waiting room.

She then
transfers it
to another body.

Vibrating
bodies –
back and forth
in motion.

V. Jager

The Brain Mixologist is een tentoonstelling die speelt met de talen van het lichaam die metalinguïstische verhalen of kennisvormen van onderdrukte moedertalen ontvouwen en nog altijd resoneren door sensualiteit, ritualistische praktijken en haptische ontmoetingen. Fantomen die heen en weer bewegen, van lichaam naar lichaam, als sociopolitieke gebaren van andere wereldbeelden.

Met een titel ontleend aan een gedicht van de Mexicaanse kunstenaar Valentina Jager zal deze tentoonstelling de werken van kunstenaars tonen die de talen van het lichaam benaderen, hun performatieve kant, het spontane, de expressie van emotie in de wereld. Nu in pandemische tijden de geïncarneerde communicatieve betekenis en lichamelijke gebaren verwaarloosd worden; wat betekent het om te communiceren voorbij het gesprokene als – Paul B. Preciado parafraserend – het lichaam het platform is dat de materialisatie van politieke verbeelding mogelijk maakt?

Deelnemende kunstenaars

Lucie Draai (CO – NL) raakt interspecies en interspectrale relaties aan en weeft persoonlijke verhalen die spelen met het verschijnen en verdwijnen van het lichaam, de geest binnen en buiten de ruimte. Beïnvloed door Butoh-dans, creëert Valentina Jager (MX) een script dat een notatie voorstelt voor bewegingen met visualisaties die voortkomen uit spirituele sessies. Erika Roux (FR) begeleidt La Révolution est en marche, een collectief orgaan dat protesten, vergaderingen en bijeenkomsten georganiseerd tussen sociale media en sociale ontmoetingen. Boram Soh (KR) beeldt het laatste gebaar van een dood dier uit dat wordt waargenomen door middel van het lichaam en de belichaming van materialen als een dialoog met leven en dood. Amy Suo Wu (CN – AU) communiceert met de werelden buiten het sterfelijk leven met behulp van belichaamde publicaties als een self-fulfilling prophecy-instrument dat nauw samenwerkt met het waardesysteem van haar moeder en esthetische gevoeligheden bij het zoeken naar intergenerationeel herstel. En María Sosa (MX), stelt zichzelf voor om kosmogonische opvattingen over het lichaam te herstellen van objecten die dateren van vóór de Spaanse invasie om de plaats van het lichaam en het collectief te redden.