tentoonstelling

05/02/2015 — 19/04/2015
23

Shift & Drift


Shift & Drift is een overzichtstentoonstelling van werk van Rotterdamse beeldend kunstenaars dat in de jaren 2010 t/m 2013 tot stand kwam mede dankzij de O&O-regeling van het CBK Rotterdam.

De O&O-regeling is bedoeld voor kunstenaars die ingeschreven staan bij het CBK Rotterdam en is er op gericht een impuls te geven aan onderzoek en verdieping, zodat bestaande kunstenaarspraktijken zich optimaal kunnen ontwikkelen en hun zichtbaarheid in de stad vergroot kan worden.

In februari 2015 verschijnt de publicatie Onderzoek & Ontwikkeling – bijzondere projecten, residencies, publicaties en onderzoek door Rotterdamse kunstenaars – 2010 | 2011 | 2012 | 2013. Daarin wordt een volledig overzicht gegeven van de O&O-projecten gedurende de eerste vier jaar van haar bestaan. De publicatie is een uitgave van het CBK Rotterdam. Het ontwerp is van Bart Oppenheimer.

Curator Eelco van Lingen stelde op basis van vier jaar O&O-regeling de tentoonstelling Shift & Drift samen die op 5 februari 2015 wordt geopend in TENT. Shift & Drift laat het werk zien van een aantal Rotterdamse talenten die dankzij de O&O-regeling ruimte kregen voor experiment. De tentoonstelling biedt meer dan een opsomming van projecten of een verantwoording van de regeling; het toont de ambitie en actualiteit van de Rotterdamse kunstwereld. De tentoonstelling is samengesteld door NEST curator Eelco van der Lingen en viert het vijfjarige bestaan van de O&O-regeling.

17 Rotterdamse kunstenaars

In de tentoonstelling is werk van 17 kunstenaars te zien, die met hun O&O bijdrage nieuwe mogelijkheden onderzochten in hun werk. Sjoerd Westbroeks baseert zijn tekeningen op ‘found footage’. Zijn tekeningen worden langzaam abstracter en raken steeds verder verwijderd van het bronmateriaal. Wouter Venema dompelde zich onder in een constant evoluerende zoektocht langs verschillende disciplines en toont een serie prints als resultaat. De foto’s van Lucian Wester lijken het verlopen van tijd te willen ontkennen. Zijn kleurenfoto’s zijn gemaakt met behulp van een oude techniek, die hij zich dankzij de O&O-ondersteuning eigen kon maken. Maarten Janssen is gefascineerd door systemen; in TENT toont hij enkele zelfgemaakte systemen, waarvan onduidelijk of zelfs irrelevant is hoe het resultaat zich verhoudt tot zijn systematische proces. V&B (Ellemieke Schoenmakers en Alex Jacobs) introduceren een oud gegeven in een nieuwe tijd. Hun monumentale schilderij vol schilderijen is gebaseerd op het kunstkamergenre uit de 17e eeuw.

Voor verschillende kunstenaars ondersteunde de O&O regeling hun ambitie om in het buitenland een bijzonder onderzoek te doen. Zo toont het werk van Ine Lamers bijzondere plekken in Rusland en ondernam Fatima Barzngeeen reis naar haar geboortestreek in Koerdistan in Noord Irak. De reis vormde de aanleiding voor een serie schilderijen waarin ze haar herinneringen en geschiedenis een plek geeft, en tegelijk het medium schilderkunst onder de loep neemt. The Mountain School of Arts in Los Angeles is de oudste artist-run school in Californië. Lorelinde Verhees vroeg een O&O aan om deze streek te verkennen. Simon Kentgens onderzocht de afbeeldingen op voedsel-verpakkingen – hij ging op zoek naar deze locaties en neemt ons mee op reis door een groot commercieel landschap. Efrat Zehavi werkt veel met kleine kleien sculpturen, poppen of karakters. Ze trok ze naar Praag om daar van de beste poppen-animatoren het klassieke animatievak te leren. Haar project leidde tot een  animatie die een bonte visuele LSD-trip geworden waarin logica, esthetiek en ritme soms ingezet, maar net zo goed tegengesproken worden.

De Onderzoeks- en Ontwikkelingsbijdrage gaf veel kunstenaars de mogelijkheid om af te wijken van hun reguliere beroepspraktijk, en nieuwe technieken en uitgangspunten te verkennen. Onno Poiesz recyclet vormideeën die verloren dreigen te gaan. Met de O&O regeling onderzocht hij nieuwe technieken en materialen. Voor Jan van de Pavert hield de O&O een pad in van dwalen, omtrekkende bewegingen, proberen en nog maar eens opnieuw beginnen. Zijn schilderijen doen denken aan het sociaal realisme uit de tijd van de Sovjet Unie, gecombineerd met Latijns Amerikaanse invloeden. Kiki Lamers gaf een vervolg aan haar eigen werk: Ze gooide haar eigen oeuvre volledig overhoop door radicaal afscheid te nemen van de schilderkunst. Anita Hrnics werk bestaat uit teksten waarin ze speelt met clichés en de identiteit van de maatschappij. Ze schreef archetypische roddelverhalen die door de hele tentoonstellingsruimte worden verspreid. Jan Adriaans reisde af naar Zuid-Korea, waar hij 3 maanden verbleef in een residency. Daar raakte hij gefascineerd door de universiteit van Hongik. Hij stelde verschillende leerlingen vragen over de school en hun ervaringen; uit hun antwoorden construeerde hij een perspectief van 1 student, dat hij verfilmde met één meisje in de hoofdrol.

Voor enkele van de exposerende kunstenaars duurt hun onderzoek nog voort. Het werk van Kevin Gallagher enTimmy van Zoelen is nog in ontwikkeling.

Eelco van der Lingen is curator van NEST in Den Haag. Hij leverde dit jaar een bijdrage aan Unfair, de beurs van onafhankelijke kunstenaars, en roert zich online op platforms als Trendbeheer, The Naked en Jegens & Tevens. Van der Lingen was drie jaar lang betrokken bij de commissie die de aanvragen van de O&O-regeling van het CBK Rotterdam beoordeelde.

Naar de website van TENT