Jaaroverzicht CBK R’dam 2024

Nieuwe tijden. Misschien wel het meest memorabele moment in 2024 vond plaats op 26 april. Die dag ontving TENT namelijk voor de laatste keer bezoekers op de locatie Witte de Withstraat 50 tijdens de TENT Multiavond. Ruim duizend mensen bezochten de spectaculaire slotavond en zo werd een verblijf van bijna vijfentwintig jaar…

Nieuwe tijden. Misschien wel het meest memorabele moment in 2024 vond plaats op 26 april. Die dag ontving TENT namelijk voor de laatste keer bezoekers op de locatie Witte de Withstraat 50 tijdens de TENT Multiavond. Ruim duizend mensen bezochten de spectaculaire slotavond en zo werd een verblijf van bijna vijfentwintig jaar op deze markante plek beëindigd.

En misschien was het ook wel weer tijd voor een stap voorwaarts, net zoals we in 1994 (van de Nieuwe Binnenweg naar Villa Alckmaer aan de Westersingel) en 1999 (van de Westersingel naar de Witte de Withstraat) deden. De Rotterdamse kunstwereld en de rol van TENT daarin zijn veranderd, goed om hieraan op een andere locatie met verse ideeën en onbevangen gedrevenheid gestalte te geven. Ook wanneer het vertrek niet helemaal vrijwillig kon worden genoemd, gaf dit wel de juiste energie om met vertrouwen deze nieuwe stap te zetten.

Het jaar 2024 was ook het laatste van een Cultuurplan-periode, dat voelt altijd vreemd aan. Enerzijds wordt er iets afgerond, blikken we terug naar de voorbije jaren waarvoor ooit een visie was geschreven. Haalden we die doelstellingen? Zijn de kunstenaars tevreden met het beleid dat wij voor hen voerden? Waren er mooie en betekenisvolle tentoonstellingen? Werd de stad verrijkt met prachtige beelden waarin Rotterdammers zich kunnen herkennen? En konden wij die Rotterdammers met onze mooie plannetjes bereiken?

Zomaar wat vragen, er zouden er heel veel meer gesteld kunnen worden. Gelijktijdig met deze belangrijke reflectieperiode werd de aandacht uiteraard ook angstvallig gericht op de uitslag voor de nieuwe Cultuurplanperiode 2025-2028. Zitten we erin? Houden we ons budget? Misschien krijgen we meer voor al die prachtige ambities die we opgeschreven hadden? Wie gaat er mee, wie valt er af? En de dagelijkse trein, ook die denderde gewoon voort.

Allemaal vragen die het stuk voor stuk waard zijn uitgebreid over te filosoferen. Maar het geeft ook aan: alles liep in elkaar over en in feite bestond er in die fase geen echt moment om werkelijk na te denken over wat achter ons lag en wat ons te wachten staat. In die zin was het hoopvol dat de gemeente Rotterdam in 2023 begon met een zogenaamde transitie die uiteindelijk moet leiden tot een nieuwe cultuurplansystematiek vanaf 2029.

Hoewel ik vraagtekens had en heb bij het gekozen proces, ben ik ook van mening dat er iets kan veranderen, zeker wanneer dit leidt tot een werkelijk gedragen visie over de vraag welke culturele voorzieningen voor het nieuwe Rotterdam belangrijk zijn. Een kleine winstwaarschuwing: in principe moeten in 2027 de uitgangspunten en plannen voor de periode vanaf 2029 weer op papier staan – dat is over twee jaar.

Op 28 november 2024 werd duidelijk wat het positieve advies in werkelijkheid betekent: helaas niet beloond voor nieuwe initiatieven (ondanks dat die deels zeer positief werden besproken), maar wel met hetzelfde budget als in 2024. Overigens na aftrek van een percentage om negen collega-instellingen binnen het Cultuurplan te houden. Een uitstekende beslissing.

Wil je meer weten over CBK Rotterdam? Lees dan verder in ons jaaroverzicht.

Ove Lucas, directeur CBK Rotterdam

Beeld: Solotentoonstelling Pris Roos in TENT, What it is, what it means, and what I would, foto Aad Hoogendoorn (uitsnede).

Publicatiedatum 16/07/2025