Wist u dat er fossielen te vinden zijn in het beeld Liggende figuur van Fritz Wotruba aan de Westersingel? Paleontoloog en publicist Jelle Reumer vertelt erover, op zondag 19 juni in Het Nieuwe Instituut.
Sculpture International Rotterdam (SIR) en BKOR organiseren op 19 juni samen met het Lectoraat Art & Public Space (LAPS) een extra lange editie van de Z-Files, over kunstwerken in het Rotterdamse straatbeeld. Naast Reumer zullen nog 7 Rotterdammers, met een bijzondere blik op het fenomeen kunst, spreken over ‘hun’ kunstwerk in de publieke ruimte: Maziar Afrassiabi (oprichter en directeur van Rib Art Space); Nicky Assmann (kunstenaar); Nathalie Hartjes (directeur MAMA); Raoul de Jong (schrijver); Ernest van der Kwast (schrijver en programmamaker); Ine Lamers (beeldend kunstenaar) en Sjoerd Westbroek (kunstenaar en educator).
Zij hebben elk hun eigen benadering: zo brengt Ernest van der Kwast een ode aan de verwaarloosde ‘Naum Gabo’ bij de Bijenkorf, spreekt Raoul de Jong over de beroemde bronzen Fikkie op de Oude Binnenweg, spreekt Ine Lamers over de kunst van het falen in het kunstwerk van Job Koelewijn in het water van de Westersingel, en gaat Jelle Reumer in op de fossielstructuren in de kalksteen van de Wotruba en vertelt hij over fossiele zeelelies in de sokkels langs de Westersingel. De middag wordt gepresenteerd door Jeroen Boomgaard (LAPS) en geopend door Guus Beumer (directeur Het Nieuwe Instituut) en Dees Linders (artistiek leider SIR).
De voordrachten van ca. 15 minuten worden afgewisseld met een compilatie van video’s over het plaatsen en verplaatsen, het maken en slopen van kunstwerken in Rotterdam, met beelden van onder meer de triomftocht door de stad van Santa Claus, het transport van de ‘Miereneter’ van Calder naar Düsseldorf, de lessen aan de ‘Sorry’-stadsoproeper door Elmgreen & Dragset en de restauratie van De Appels van Kees Franse. Op zondag 21 augustus vindt deel twee van deze Z-Files XL plaats: vijf Rotterdamse kunstenaars en vertellers ontwikkelen hiervoor een eigen rondleiding.
De unieke kunstverzameling van Rotterdam
De collectie kunst van de stad Rotterdam is niet alleen omvangrijk, maar vooral van ongekend hoge en bijzondere kwaliteit. Het ontstaan van deze Rotterdamse verzameling kunst ligt in de wederopbouwperiode. Van beeldende kunst werd veel gevraagd, kunstwerken moesten universele symbolen leveren die troost en kracht gaven in tijden van wanhoop en een stad in puin. De aanvang van deze eigenzinnige collectie werd gemaakt met drie boegbeelden van de stad: De verwoeste stad van Ossip Zadkine (1953), de titelloze sculptuur van Naum Gabo voor de Bijenkorf (1957), en het baksteenreliëf (Wall Reliëf no 1., 1955) van Henry Moore.
|