bekijk de online versie

One to One (Mississippi River). 2020. Still uit video. Foto: Pia van den Beuken

Z-Files #28: Waterwerken

03/09/2020

BKOR en SIR organiseren Waterwerken, de 28e editie van Z-Files – Kunst en de Stad – op donderdag 3 september 2020. De première van Maud van den Beuken’s video One to One (Mississippi River) en het kunstproject Waterwerken van Buitenplaats Brienenoord – wat in oktober van start gaat – gaven de aanleiding voor dit complete programma over water en de omgang hiermee.

De Maas is een waar natuurfenomeen dat Rotterdam verbindt en verdeelt. Op het Brienenoordeiland wordt nu een getijdenpark aangelegd om te laten zien wat de rivier doet tussen onze kades in. Buitenplaats Brienenoord ontwikkelde samen met Maurice Meewisse het kunstproject Waterwerken. Dit project begint in oktober en duurt anderhalf jaar, waarbinnen verschillende kunstenaars een alternatief beeld bieden op onze omgang met water.

Première One to One (Mississippi River)

Een van de deelnemende kunstenaars aan Waterwerken is Maud van den Beuken. De basis voor haar nieuwste werk One to One (Mississippi River) legde ze tijdens een wandeling langs de rivierbedding van de Kaveri, de belangrijkste rivier van Zuid-India die voor het grootste gedeelte van het jaar droog ligt. Dit riep vragen op over de conservering van de rivier, en wat de rivierbedding als lege ruimte nog betekent.

Aan precies de andere kant van de aardbol, op dezelfde breedtegraad, stroomt de Mississippi die in verhouding tot zijn bedding juist kampt met teveel water. Samen met een medewerker van baggerbedrijf Van Oord vloog Van den Beuken naar de bron van de Mississippi in Minnesota, om deze middels sonar-technologie 3D in te scannen. In Nederland freesde ze voor One to One (Mississippi River) de scan uit op ware grootte. Alsof ze de rivier letterlijk heeft opgepakt en meegenomen, om het als een op zichzelf staande vorm te gaan begrijpen.

In deze Z-Files kijken wij onder andere naar de première van haar video die toont hoe zij vorig jaar met van Oord de Mississippi conserveerde en deze de Noordelijke Atlantische Oceaan liet oversteken.

Z-Files, Kunst en de stad

De CBK Rotterdam-programma’s BKOR en Sculpture International Rotterdam werken intensief samen om de publieke ruimte Rotterdam te versterken en te vernieuwen. Zo organiseren zij regelmatig Z-Files (met de Z van Zadkine) over kunst en de stad waarin kunst, openbare ruimte en de stad aan bod komen door middel van lezingen, presentaties en excursies. Doel van het programma is het onder de aandacht brengen van de bijzondere collectie kunstwerken in de openbare ruimte van Rotterdam en het belichten van actuele ontwikkelingen in de stad.

Noot aan de pers

Voor meer informatie over deze regeling kunt u contact opnemen met Caro van der Pluijm, projectleider bij CBK Rotterdam. Te bereiken op 06 1776 2272.

CBK Rotterdam
Eendrachtsstraat 10