Foto: Mila van der Ende

In de maak: nieuw kunstwerk Ron van der Ende


Er wordt al een tijd hard gewerkt aan de voorbereidingen van Sash, een monumentaal kunstwerk van Ron van der Ende. Het project werd geïnitieerd door bewonersinitiatief Kunst op de Kop, dat zich sterk heeft gemaakt voor een betere gebiedsinrichting van de omgeving van metrostation Voorschoterlaan in Kralingen. Deze zomer wordt de buitenruimte opgeknapt én zal Ron van der Ende zijn kunstwerk plaatsen aan de gevel van een appartementencomplex op de hoek van de Voorschoterlaan en Oudedijk.

Het perspectivische basreliëf van een sterk uitvergroot klassiek schuifraam zal op een spectaculaire manier uit de gevel komen. De gevel wordt niet ontkend, maar met de open sculptuur juist compleet gemaakt. De indrukwekkende constructie refereert in vorm en schaal aan een triomfboog.

Het uitgangspunt is om het werk uit lokaal gevonden afval materiaal te maken. Hiervoor wordt kaphout uit de wijk gebruikt. Dit materiaal werd verduurzaamd door het te bakken, waarbij het een diepe donkere kleur kreeg. Op termijn zal het hout onder invloed van zonlicht vergrijzen. Het kunstwerk legt een verbinding tussen het oude en het nieuwe door een klassiek raam aan te brengen op een recente gevel uitgevoerd in een ambachtelijke techniek met natuurlijk materiaal.

Ron van der Ende: Sash wordt mijn eerste grote buitenreliëf. Normaal werk ik met sloophout, maar dat laat zich niet goed aanpassen voor buitengebruik. Ik kies er daarom voor mijn techniek te vertalen naar geschikte materialen voor de buitenruimte. In de zoektocht naar een goed idee met een link naar de wijk kwam ik uit op het schuifraam. Het schuifraam is al aanwezig in de straat met voornamelijk monumentale 19e-eeuwse woningen. Door mijn ontwerp Sash toe te voegen aan de nagenoeg blinde kopgevel, verwijs ik naar de bestaande architectuur en tegelijkertijd naar het (opnieuw) kijken, ademhalen, dromen.”

De gevel hoort bij een gebouw van architect Wim Quist en is eigendom van Woonstad, die het project ondersteunt. Uit een reeks schetsopdrachten aan kunstenaars viel de keuze van de bewoners op de Rotterdamse kunstenaar Ron van der Ende. Het is het eerste monumentale kunstwerk van Ron van der Ende in de openbare ruimte. BKOR leidde samen met artistiek adviseur en beeldend kunstenaar Olphaert den Otter het selectieproces.

Kunsthistoricus en journalist Sandra Smets schreef een essay over Ron van der Ende. De tekst is hier te lezen.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door CBK Rotterdam/BKOR en Woonstad, met bijdragen van Stichting Droom en Daad, Stichting Job Dura Fonds en Mondriaan Fonds.

Publicatiedatum: 19/05/2022