Lavinia Xausa

Onderzoeksresidenties Dresden-Rotterdam


Samen met het Goethe-Institut Niederlande en Kulturamt der Stadt Dresden stelt CBK Rotterdam dit jaar een onderzoeksbeurs beschikbaar over de politieke context van kunstwerken en monumenten in de openbare ruimte. In dit nieuwe aanbod staat de postkoloniale herinneringscultuur centraal. Gedurende twee maanden, verspreid over 2022, werken kunstenaars Lavinia Xausa (Rotterdam) en Moritz Liebig (Dresden) aan hun onderzoeksprojecten. 

Lavinia Xausa
In het kader van haar onderzoeksproject Between us zal de Rotterdamse Lavinia Xausa tijdens haar residentie in Dresden met film en fotografie een groepsidentiteit onderzoeken. Een ter plaatse nader te bepalen groep mensen zal worden uitgenodigd om na te denken over de geschiedenis van de koloniale monumenten die over de stad verspreid staan en over de invloed van de koloniale geschiedenis op hun eigen leven.

Uitgangspunt hierbij is de veronderstelling van de kunstenaar dat het postkolonialisme in Europa geen vaststaand historisch fenomeen is, maar een doorlopend en gecompliceerd proces dat kan worden gestimuleerd en geanalyseerd met een open gesprek en het artistiek verbinden van geschiedenis en fictie. Haar participatieve kunstpraktijk betrekt groepen mensen bij zelfanalyse en zelfkennis van hun eigen rol in de geschiedenis.

Lavinia Xausa (Bassano del Grappa, Italië, 1992) studeerde Visual Culture and Media Studies in Bologna en Fotografie aan AKV St Joost (NL). In 2021 won ze de RTM Film Pitch van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) voor haar project Truly, Madly, Deeply over de identiteit van Feyenoord-supporters. In 2019 ontving zij de Young Artist Bursary van het Mondriaan Fonds. Haar werk was te zien op het Noorderlicht International Photography Festival (Groningen, NL), Organ Vida (Zagreb, HR) en IFFR, maar ook in TENT en LantarenVenster (Rotterdam, NL).


Foto: The Magnificent Four (2012), Moritz Liebig

Moritz Liebig
Voor zijn project Das „AIRdenkmal“ – Konzept für Ergänzungsskulpturen im öffentlichen Rahmen (Concept voor aanvullende sculpturen in de publieke context) zal Moritz Liebig onderzoek doen naar de oorspronkelijke betekenis van monumenten in de openbare ruimte van Rotterdam. Als onderdeel van zijn onderzoeksresidentie wil Liebig het bewustzijn vergoten voor de vergeten politieke context van deze kunstwerken en zal daarvoor stilstaan bij begrippen als ‘herinnering’ en ‘verantwoordelijkheid’.

Aan de hand van zijn onderzoek zal de kunstenaar sculpturen maken die dienen als artistieke interventie op bestaande monumenten in de stad. Met speciaal gemaakte “aanvullende sculpturen” die gemodelleerd zijn uit verschillende grondstoffen, creëert hij ​​kortstondige, figuratieve toevoegingen van gekleurde klei of biologische producten. De interventies worden gedocumenteerd als video/foto en getoond in de vorm van een documentair werk in twee dimensies. Met de toevoeging van de nieuwe materialen wil hij de werken specifiek hercontextualiseren zonder de bestaande inhoud te vervormen.

Moritz Liebig (Oost-Berlijn, Duitsland, 1982) studeerde aan de Dresden University of Fine Arts. Hij woont en werkt in Dresden. Eerder was hij artist in residence in onder meer Wenen (2014) en Grimma (2016). In 2017 werd een kunstwerk van Liebig aangekocht door de Staatlichen Kunstsammlumg Dresden. Liebigs werk is meerdere malen genomineerd voor kunstprijzen. In 2011 won hij de Office Experts Kunstaward in Lünscheid en in 2021 ontving hij een prijs voor zijn werk in Schloß Albrechtsburg. Door de jaren heen is zijn werk op diverse plekken in Duitsland geëxposeerd.

Publicatiedatum: 15/08/2022