logo_cbk

CBK Rotterdam

Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

logo_tent logo_sir logo_bkor logo_artoffice
Iedereen is dood behalve wij (2020), Ben Zegers. Op kruising Hoogstraat / Binnenrotte, bovenop de 'Dam in de Rotte'. Foto: Jannes Linders

Nieuw monumentaal kunstwerk in centrum Rotterdam

 

Iedereen is dood behalve wij van Ben Zegers

Het centrum van Rotterdam is een nieuw monumentaal kunstwerk rijker: Iedereen is dood behalve wij van Ben Zegers. Het kunstwerk bevindt zich op de kruising Hoogstraat/Binnenrotte vlakbij de bibliotheek en de Laurenskerk op de plek waar de ‘Dam in de Rotte’ zich bevond (en waarvan zich onder de Hoogstraat nog steeds resten bevinden) en waar Rotterdam haar oorsprong vond. Die oorsprong wordt nu gemarkeerd door het nieuwe kunstwerk.

Over de titel
Voor beeldend kunstenaar Ben Zegers is de titel Iedereen is dood behalve wij een broodnuchtere en feitelijke constatering. ‘Iedereen is dood behalve wij’ is een statement waarmee heden, verleden en toekomst met elkaar worden verbonden en die een onophoudelijke oproep is aan de stad en zijn bewoners om er te allen tijde samen iets van te maken.

Over het beeld
Het beeld bestaat uit twee elegant gedraaide voeten, die op afstand van elkaar staan. De voeten verwijzen naar het ontstaan van de stad maar ook naar de aloude functie van deze plek als markt. De twee beelden staan in dialoog met elkaar zoals een klant en een koopman en herinneren ons aan de voetstappen van de eerste Rotterdammers.

Het kunstwerk is in delen gegoten door bronsgieterij Kemner, in Cuijck. De aluminium voeten wegen zo´n 1500 tot 2000 kilo per stuk, en zijn 7,5 meter hoog. Het metaal wordt op verschillende manieren afgewerkt. De beelden worden op sommige gedeelten als een spiegel gepolijst, op andere delen blijven de ruwe lasnaden van het maakproces zichtbaar. De opgeheven hak en de draaiing van de voeten versterken de ruimtelijkheid van het kunstwerk en geven het een beweeglijke uitstraling, die past bij de dynamiek van de markt en de stad. De positie van de twee voeten ten opzichte van elkaar is ontleend aan het danseresje van kunstenaar Edgar Degas uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

Het proces
Bij de aanleg van de Willemsspoortunnel aan de Binnenrotte werd in 1991 de oorsprong van de stad onderzocht: de dam in de Rotte en de oudste houten sluis in de dam, uit 1270. Ook zijn er huizen van de eerste bewoners op de dam onderzocht. Al snel na deze archeologische vondst ontstonden er plannen om deze plek met een kunstwerk te markeren. In 1993 jaar zette een nieuw burgerinitiatief, het Comité Rotte-Dam, zich in voor een grotere herkenbaarheid van de dam in de Rotte als plek waar Rotterdam is ontstaan. Datzelfde jaar werd een voorstel van de gemeenteraad aangenomen om die plek aan te duiden door middel van een kunstwerk. In 2007 werd er budget beschikbaar gesteld voor een kunstwerk als onderdeel van het project herinrichting Binnenrotte, waarna in 2010 de locatie werd bepaald. De keuze voor Ben Zegers werd gemaakt in 2015 door een selectiecommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van Stadsontwikkeling (gemeente Rotterdam) en Sculpture International Rotterdam (programma van CBK Rotterdam verantwoordelijk voor Rotterdams internationale beeldencollectie). Eind 2019 werd de vergunning voor de plaatsing van het werk afgegeven en werd er gestart met de productie van de beelden.

Over de kunstenaar
Ben Zegers (1962, Utrecht) “verstoort de maat van de dingen”. Zijn beelden zijn in vorm en inhoud zo elastisch, dat ze voortdurend van identiteit veranderen. Het zijn altijd beelden die onderweg zijn naar hun bestemming, niet te duiden door hun onophoudelijke spel met herkenbaarheid, proportie, functie en betekenis. Zegers vestigde zich in 1988 in Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen wijdde in 1993 een solotentoonstelling aan de kunstenaar. Zegers’ werken zijn te zien op verschillende plekken in Rotterdam, zoals de Raamvertellingen (2009) in de Pendrechtse Melissantstraat en het monument Vaart Vrij! voor vakbondsman Edo Fimmen op Katendrecht. Zijn werk bevindt zich onder andere in de collecties van Museum Boijmans Van Beuningen, Haags Gemeentemuseum en de Caldic Collectie. Zegers woont en werkt in Rotterdam. Hij is tevens lid van het College van Bestuur van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Colofon
Het kunstwerk Iedereen is dood behalve wij is gemaakt in opdracht van Stadsontwikkeling, gemeente Rotterdam, met ondersteuning van Sculpture International Rotterdam (SIR), een programma van CBK Rotterdam. Het kunstwerk wordt na oplevering opgenomen in de collectie van SIR. Het vergunningstraject en de realisatie zijn gecoördineerd door Stadsontwikkeling (gemeente Rotterdam) in samenwerking met de kunstenaar en Clara Granda. Met speciale dank aan: Archeologie Rotterdam (BOOR) en comité Rotte-Dam.

 

Publicatiedatum: 15/09/2020

TENT  is het platform voor hedendaagse kunst in de context van Rotterdam met tentoonstellingen, nieuwe producties, educatieprojecten, performances en events met makers uit de stad en daarbuiten.
Naar website TENT

Sculpture International Rotterdam beheert de internationale beeldencollectie van Rotterdam, brengt deze onder de aandacht en ontwikkelt een grootstedelijk internationaal kunstbeleid.
Naar website SIR

Bospoldervos, Florentijn Hofman, Schiedamseweg, 2020. Foto: Otto Snoek

BKOR beheert en vernieuwt de omvangrijke stadscollectie in samenwerking met betrokken Rotterdammers, bedrijven en instellingen. BKOR adviseert de gemeente, burgers en kunstenaars over het realiseren, plaatsen, herplaatsen en saneren van openbare kunstwerken.
Naar website BKOR

Art Office bemiddelt, informeert en ondersteunt Rotterdamse beeldend kunstenaars t.a.v. hun beroepspraktijk. Voor kunstenaars, instellingen en particulieren.
Naar website Art Office